Warga emas jumpa kerongsang emas lama berbentuk hati bernilai RM123,864.00

Warga emas jumpa kerongsang emas lama berbentuk hati bernilai RM123,864.00

Warga emas jumpa kerongsang emas lama berbentuk hati bernilai RM123,864.00. Berbentuk hati dengan dua tangan berpegangan dan berukir di bahagian seperti lengan itu. Kerongsang kecil ini bukti kejayaan besar buat seorang warga emas dari england ini.

Stan Cooper, 60, menemui kerongsang emas sebesar 2.5 cm di sebuah ladang berdekatan Sandbach, Cheshire – dan beliau tidak sedar betapa berharganya kerongsang itu.

Kerongsang yang hanya sebesar duit syiling itu dikatakan dari era tahun 1350 hingga ke tahun 1450 dan dipercayai pada asalnya adalah hadiah pertunangan kerana tanda seperti lelaki dan perempuan berpegangan tangan.

Warga emas jumpa kerongsang emas lama berbentuk hati bernilai RM123,864.00

Tambahan pula, nilai nya pada waktu ini adalah sangat menakjubkan iaitu sebanyak £25.000.

Pakar berkata penemuan seperti ini adalah amat jarang sekali. Bill Forrest dari Adam Partridge auctioneers di Macclesfield, Cheshire, dimana kerongsang ini dijual, berkata: “Ia adalah satu kerongsang gaya anulus yang menggabungkan dua simbol; jantung dan tangan tergenggam.”

“Jarang sekali untuk mendapatkan kedua-dua simbol ini bersama-sama pada satu kerongsang dan ia benar-benar adalah satu perkara yang baik bahawa seorang tukang emas hari ini akan bersusah payah untuk membuatnya.”

Warga emas jumpa kerongsang emas lama berbentuk hati bernilai RM123,864.00

Tidak dijangka, barang kemas itu didapati berada dalam keadaan sempurna walaupun telah berada di bawah tanah selama beratus-ratus tahun.

Kerongsang itu telah dilaporkan kepada pihak berkuasa dan kemudian dihantar kepada Muzium British bagi pakar mengkajinya. Dan kerana pihak berkuasa menafikan hak ke atas kerongsang itu ia adalah tidak perlu untuk inkues harta karun dan ia adalah bebas untuk dijual.

Encik Cooper, yang merupakan seorang pengurus untuk sebuah syarikat perkilangan, telah mengesan selama lebih 20 tahun dan akan berkongsi apa-apa hasil jualan dengan petani tuan ladang dimana kerongsang dijumpai.

Baca Lagi:
Raja’ Muay Thai peluk Islam kahwin gadis Selatan Thai
Akaun bank kena godam, duit bakal pengantin RM30,000 lesap, hanya tinggal RM6
Wanita kena tikam dengan gunting selepas ‘kantoi’ mesej dengan lelaki lain
CATEGORIES