Budak 4 tahun maut, bapa denda anak makan cili

Budak 4 tahun maut, bapa denda anak makan cili

Seorang lelaki berusia 38 tahun pada Khamis dikenakan hukuman penjara lapan bulan, setelah mengaku bersalah menyebabkan kematian anaknya dengan melakukan perbuatan terburu-buru iaitu memaksa anak lelakinya yang berusia empat tahun memakan cili.

Media tempatan melaporkan, satu laporan bedah siasat mendedahkan mangsa meninggal dunia akibat halangan saluran pernafasan akut oleh objek asing.

Dalam kejadian pada 2 Ogos 2022 itu, bapa kepada empat anak itu berada di flatnya di Sengkang apabila dia menyedari mangsa berbau najis sekitar jam 1.50 tengah hari.

Budak 4 tahun maut, bapa denda anak makan cili

Ketika itu, anaknya sedang menjalani latihan mencuci tandas dan sepatutnya memberitahu ibu bapanya jika dia perlu merehatkan dirinya.

Apabila budak itu menafikan mengotorkan dirinya, bapanya menyuruh dia makan cili sebagai cara mendisiplinkan anaknya itu.

Timbalan Pendakwa Raya (DPP) Sheldon Lim memberitahu mahkamah: “Memandangkan mangsa enggan makan cili, tertuduh duduk di atas kerusi di atas V1 yang berbaring telentang dan menyumbatkan hujung cili ke dalam mulut anaknya itu.

Mangsa terus berlari muntah dan tidak sedarkan diri.

Lelaki itu segera memasukkan jarinya ke dalam mulut anaknya itu dengan tujuan mengeluarkan sebarang sumbatan tetapi gagal.Bapanya, kemudian bergegas membawa anaknya itu ke klinik berhampiran tetapi doktor di situ mendapati anaknya tidak bernafas.

Paramedik yang tiba kemudian segera melakukan bantuan asas hayat (CPR) ke atas budak itu ketika mereka menuju ke Hospital Besar Sengkang.

Budak itu disahkan meninggal dunia sejurus tiba di hospital.

Lim telah meminta mahkamah menjatuhkan hukuman penjara antara sembilan bulan dengan setahun ke atas bapanya kerana risiko memaksa anak kecil makan objek kecil ketika baring adalah begitu jelas.

Peguam bela, Muhammad Taufiq Suraidi merayu agar anak guamnya dikenakan penjara tujuh bulan.

Taufiq menambah bahawa anak guamnya amat menyesal dan merasa bersalah dan dia telah didiagnosis dengan gangguan kemurungan selepas tragedi itu.

Sebelum menjatuhkan hukuman itu, Hakim Kanan Daerah, Ong Hian Sun berkata, ini adalah kes menyedihkan dan boleh dicegah.

Di bawah undang-undang, pesalah boleh dipenjara sehingga lima tahun dan denda.

Baca Juga:
Pelajar buat kejutan usung TV waktu malam bagi hadiah pada cikgu sebab dapat ‘score’ subjek SPM
Pelancong kena ludah dengan pengemis kerana enggan beri wang
Wanita goreng kerepok lekor sampai meletup, terbang melekat pada siling rumah
CATEGORIES