Bengkung kain Mat Kilau tidak terbakar, bukti pendekar melayu dahulu bukan ‘kosong’

Bengkung kain Mat Kilau tidak terbakar, bukti pendekar melayu dahulu bukan ‘kosong’

Sejarah serta bukti tentang kehebatan pendekar Melayu selama ini sememangnya tidak boleh disangkal lagi, malah nama-nama pahlawan tanah air yang memperjuangkan hak bangsa sehingga kini tetap menjadi kebanggaan negara.

Datuk Bahaman, Tok Janggut, Datuk Maharajalela, Tok Gajah serta nama-nama pendekar Melayu kita selama ini tetap meniti di bibir kita yang aman berada di Malaysia hasil perjuangan mereka.

Mat Kilau adalah salah seorang pendekar Melayu yang amat terkenal, dan generasi baharu mungkin mengenali nama pahlawan dari Pahang itu selepas filem biografinya pernah dihasilkan beberapa tahun lalu.

Bengkung kain Mat Kilau tidak terbakar, bukti pendekar melayu dahulu bukan 'kosong'

Keperkasaan Mat Kilau melawan penjajahan British di negeri Pantai Timur telah dipertontonkan kepada khalayak menerusi filemnya.

Namun, tahukah kita betapa handalnya pendekar Melayu selama ini? Selain ketangkasan bersilat, ‘pemakaian’ di tubuh badan atau dalaman mereka juga mempunyai kehebatan dan keperkasaannya.

Menerusi satu pertemuan yang direkodkan oleh salah seorang pengkaji bangsa Melayu, Ustaz Amin, yang menemui salah satu bengkung dipercayai milik Mat Kilau yang digunakan oleh pendekar itu untuk melilit perutnya.

Ternyata dalam kajian oleh Ustaz Amin, bengkung tersebut tidak terbakar walaupun bahan yang digunakan untuk membuatnya adalah daripada kain.

“Walaupun diuji dengan membakar di hujung kain bengkung tersebut, namun api tetap tidak membakarnya, malah akan kembali pada keadaan asal.

“Ini membuktikan pendekar-pendekar Melayu dahulu bukan ‘kosong’, malah pemakaian mereka juga dipercayai dibaca dengan ‘jampi’ atau ayat al-Quran bagi melindungi mereka,” katanya.
Baca Juga:
Rider langgar lampu merah mengamuk kena ‘tegur’, cabar pemandu kereta pergi balai polis
‘Besar dan panjang’ – Lelaki terserempak ular sawa batik sedang melintas jalan
‘Amoi’ mahu pilih calon suami bergaji rendah raih pujian ramai
CATEGORIES